Leerkrachten kunnen werk en privé gemakkelijker scheiden met de SchoolPraat-app

Bendiks Westerink
Directeur
Van Lingenschool, Zetten

Voor de communicatie met de ouders maken we veel gebruik van de SchoolPraat-app, ook vanwege de lockdowns natuurlijk. Het is fijn dat we die app hebben. Het is niet handig om dat allemaal per e-mail te doen. En communiceren via WhatsApp is niet wenselijk. Dat zou betekenen dat collega’s hun 06-nummer moeten delen met de ouders. Leerkrachten hebben hun eigen telefoon en geen telefoon van de school, dus dan gaan privé en werk door elkaar lopen. Er zijn collega’s die dat geen punt vinden, maar er zijn er ook die dat niet willen en dat is begrijpelijk.

 

Met ouders ‘appen’ via de SchoolPraat-app is dé oplossing. De dagen van de week dat leerkrachten niet werken, kunnen ze de app gewoon dicht laten. En ze kunnen zelf kiezen óf en wanneer ze meldingen willen krijgen.

 

Chatten via de app vergemakkelijkt de communicatie tussen leerkracht en ouders, maar ik wil niet zeggen dat het tijd bespaart. Je verlaagt de drempel om een berichtje te sturen, dus je krijgt meer berichten. Maar dat is zo met alle digitale mogelijkheden. Dertig jaar geleden spraken de ouders drie keer per jaar de juf en dat was genoeg. Tegenwoordig hoort al die communicatie er gewoon bij. En in de thuiswerkperiode móest je ook wel.

Als directeur communiceer ik niet via de chat, maar stuur ik SchoolPraat-berichten voor meerdere groepen of de hele school.

 

Voor de SchoolPraat-accounts van ouders en leerkrachten gebruiken we een whitelist-systeem met Parnassys-koppeling. Het AVG-formulier kunnen ouders zelf invullen op de SchoolPraat-app. En de gespreksavondplanner van SchoolPraat hebben we ook, dat loopt prima. 

 

Onze school heeft ook een aan de app gekoppelde SchoolPraat-website. We zetten daar weleens algemeen nieuws op. Maar ik merk steeds meer dat het toch twee gescheiden werelden zijn. Je wilt niet alles met de buitenwereld delen. De website is het uithangbord voor ‘nieuwe’ ouders. De app is voor interne communicatie met de ‘eigen’ ouders.